سراپرده نور

آشنایی با الکافی مهم ترین کتاب حدیثی شیعه اثر دانشمند فرزانه ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی

شیر در کربلا
ساعت ٦:۱٩ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸٩   کلمات کلیدی: کافی ،شیر ،قیس ،سفینه

پادشاهی به نام سلطان قیس در هند حکومت می کند. روز عاشورای سال 61 هجری به شکار می رود. از دور آهویی به نظرش می آید.

شکرلله که چنین صیدی مرا آمد به کام/در نظر آمد مرا صیدی چه صیدی خوش خرام

کس ندیده اندر این دنیاچنین صید عجیب/جز خرامیدن بود چون آهوان تیزگام

اما ناگهان شیری از بیشه ای به در آمده و  به سوی سلطان حمله می کند

ای خدا این شیرغران ازکجاپیداشده/ ای خدا این آفت جان ازکجاپیداشده

ولی خوشبختانه این سلطانِ مسلمانِ شیعی!!!! که به مقام امام حسین (علیه السلام) آشناست


 
حدیث غدیر در کافی
ساعت ٦:۱٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸٩   کلمات کلیدی: کافی ،کلینی ،حدیث غدیر ،منابع حدیث غدیر

حدیث غدیر هشت بار در کتاب شریف کافی آمده است. هفت بار  « من کنتُ مولاه فعلیّ مولاه» و یکبار « من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه»[1] ما در اینجا قصد داریم در حد امکان منابع این حدیث که کلینی از آنها بهره برده را روشن کنیم:

1.        عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ وَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ أَبِی سَعِیدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم‏ ْ... فَقَال‏... فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی عَلِیٍّ: مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاه‏.[2]

این حدیث در واقع دارای دو سند است:

سند اول: علی بن إبراهیم عن محمد بن عیسى عن یونس عن ابن مسکان عن أبی بصیر

این سند در کافی  بارها تکرار شده است. بعید نیست بلکه به واقع بسی نزدیک است که اصل این حدیث در کتاب ابن مسکان باشد ریرا وی کتابی در امامت[3] دارد و چون کتابهای ابو بصیر اسدی یوم و لیلة[4] و مناسک حج است[5] بنابراین می توان حدس زد که اصل این حدیث در کتاب عبد الله بن مسکان بوده است.

سند دوم: علی بن محمد عن سهل بن زیاد أبی سعید عن محمد بن عیسى عن یونس عن ابن مسکان عن أبی بصیر

مشابه آنچه در سند اول گفتیم اینجا هم تکرار می شود. نتیجه دیگری که در اینجا مهم است اینکه کلینی دو طریق به کتاب فی الإمامة عبدالله بن مسکان داشته است.



[1].الکافی، ج‏1، ص420.

[2].الکافی، ج‏1، ص286، بَابُ مَا نَصَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ عَلَى الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام) وَاحِداً فَوَاحِداً.

[3]. رجال‏النجاشی، ص214.

[4]. رجال‏النجاشی ص441.

[5]. فهرست‏الطوسی ص504